C programozás oktatás kezdőknek
Kérdésed van? +36 70 410 1763 info@c-programozas.hu

A szülők szerepe a programozás oktatásban

Az eddig összegyűjtött tapasztalataim alapján egyértelműen kijelenthetem, hogy a szülők oroszlánrészt vállalnak abban, hogy gyerekük milyen szakmát választ, és mennyire lesz elhivatott vele kapcsolatban. Igenis sok múlik a szülői hozzáálláson, nem elég csak finanszírozni az iskolával járó kötelező költségeket vagy a magánórákat, ennél sokkal többet kell tenni azért, hogy a gyerek valóban szakemberré váljon.

Mit kell tennie egy szülőnek?

A gyerekek sokáig nem tudják, mik szeretnének lenni, ha felnőnek, szinte minden héten változnak az elképzeléseik. Felnőttként látja az ember, hogy ő milyen hibákat követett el, vagy éppen jobban tudja, merre tart a szakmák iránti érdeklődés. Éppen ezért mindent meg kell tenni azért, hogy a gyerek a lehető legtöbb dologgal megismerkedjen (zenével, művészettel, kétkezi munkával, számítógépes munkavégzéssel, stb.), hogy ha majd döntenie kell, legyen viszonyítási alapja.

Általános iskolában és középiskolában rengeteg szakkör és délutáni elfoglaltság közül lehet választani, nem szabad korlátozni a gyerekeket, igenis engedni kell nekik, hogy belekóstoljanak abba, amit maguktól szeretnének (persze ügyelni kell arra, hogy ne vállalják túl magukat, és ne menjen a tanulás rovására). A szünidőt pedig nem láblógatással, hanem munkával kell tölteni, lehetőleg minden nyáron valami mást, olyat, amiben szívesen kipróbálnák magukat. A nyári gyakorlatok nagyon hasznosak, hiszen hosszú távú gyümölcsöző kapcsolatok is kiépíthetőek ezáltal. Ha a gyerek nem aktív, akkor a szülőnek kell rávezetnie a lehetőségekre, és neki kell megpróbálnia helyes útra terelni a karrierjét. Nem szabad ráhagyni, igenis itt kezdődik a szülői gondoskodás magasiskolája, hiszen ha a gyerek elrontja a szakmaválasztást, akkor nagyon megkeserítheti az életét. Erre lehet azt mondani, hogy bármikor tanulhat új szakmát, de sajnos vannak olyan emberek, akik beragadnak a gödörbe, és onnan már soha nem tudnak kikecmeregni (tisztelet a kivételnek persze).

Természetesen nem kell mindenkinek programozónak lenni, de cikkemben a továbbiakban ezt a területet vizsgálom tovább.

Milyen lehetőségeik vannak a mai gyerekeknek?

Abban az időben, amikor én voltam általános iskolás (90-es évek eleje), már alsó tagozatban megmutatták nekünk a programozás alapjait a Comenius Logo nevű játékos program segítségével. A programot a számítógép billentyűivel lehet használni, néhány művelethez segítségül lehet hívni az egeret is. A lényege az volt, hogy egy zöld teknőst kellett irányítani a Logo nyelv segítségével. A programban használható utasításokat magyar nyelvre is lefordították, és játékos módon tanultuk meg a programozás alapjait. A teknőssel ciklusokat írtunk, rajzoltunk, animáltunk, nagyon élveztük az egészet. Ezek mellett papíron is algoritmizáltunk, egyszerűbb folyamatoknak a lépéseit kellett lépésről-lépésre leírnunk. Akit érdekel az utasításkészlet és az elkészíthető programkódok, az alábbi linken utánaolvashat ennek a retró alkalmazásnak.

Manapság is vannak ehhez hasonló gyerekeknek kitalált összerakós programok, amiben el lehet készíteni egyszerűbb algoritmusokat. Érdemes már elég kis korban megismertetni a gyerekekkel a programozókra jellemző problémamegoldó gondolkodásmódot. Erre nagyon jó lehetőség a Lego robotok programozása vagy éppen a Minecraft számítógépes játék által biztosított egyedi világ programozhatósága. A gyerekek játék közben tanulhatják meg a szükséges programozási alapokat.

Mindezek mellett még nagyon elterjedt a Sctatch vizuális programozási nyelv is, amelyet szintén gyerekeknek fejlesztettek ki. Ötvözte a Squeak EToys, a CricketBlocks és a Comenius Logo környezeteket, és egy olyan programot hoztak létre, ahol a programkód színekkel kategorizált kirakóelemekből építhető össze, hasonlóan, mint egy folyamatábra. Ezek parancsok, változók, állapotkomponensek, logikai kifejezések, elágazás- és ciklusszervező utasítások, és csak szintaktikailag helyes módon illeszkednek egymáshoz. A Scratch ingyenesen letölthető, és egyre több magyar iskolában is használják.

A szülőknek van miből választaniuk, szerintem a fenti lehetőségek közül többet is ki lehet próbálni egy gyereknél, hiszen ezáltal csak még jobban fejlődik a problémamegoldó képessége.

Hogyan tovább?

Ha valaki programozó szeretne lenni, annak mindenképpen a reál szakot javaslom, ahol sok a matematika és az informatika (itt nem a Microsoft Office gyakorlására gondolok, amit nagyon sok iskolában tanítanak informatika órákon). A megfelelően kiválasztott szakiskola vagy gimnázium létfontosságú. Sajnos sok olyat hallok országszerte, hogy neves informatikai szakiskolákban is elég alacsony a programozás oktatás színvonala. Ha egy szülő azt érzékeli, hogy a gyermeke nem fejlődik kellőképpen, akkor mindenképp ajánlatos magántanárt keresni, és általa képezni a gyereket a megfelelő szintre.

A középiskola végén erősen ajánlott a matematika és informatika emelt szintű érettségi, hiszen ezek a tárgyak elengedhetetlenek az egyetemi felvételinél. Az érettségire való felkészülést pedig legkésőbb a 11. évfolyam elején meg kell kezdeni, hiszen a gyerek itt találkozik majd először egy komolyabb programozási feladattal. Az emelt szintű informatika érettségi programozás feladata elég nehéz, amit csak úgy lehet hatékonyan megoldani, ha valaki rendelkezik kellő rutinnal és tapasztalattal. Igenis komolyan kell venni, hiszen a teljes írásbeli érettségi 45%-át teszi ki.

A műszaki egyetemen szorgalmaznia kell a szülőnek, hogy a gyerek ne elégedjen meg az elégséges osztályzattal, készüljön rendesen a programozás vizsgákra. Rá kell venni arra, hogy a lehető legtöbb programozással kapcsolatos kötelező és választható tárgyat az általa lehető legmagasabb szinten teljesítse. Hogy miért? Mert az itt szerzett tudással lép majd a munkaerőpiacra, és ha csak a minimumra törekszik (mint ahogy sokan mások), akkor elég nagy hátránnyal indít, és nehéz lesz bekerülnie a jól fizető munkahelyekre. Természetesen a felsőoktatási tanulmányok alatt is javasolt egy mentor, aki felügyeli a gyerek megfelelő fejlődését. Ez nem minden esetben a szülő, mert ha nem tud programozni, akkor ő nem tudja megítélni. Erre a legjobb egy külsős magántanár vagy egy programozó ismerős, aki lelkiismeretesen felkészíti az egyetemi vizsgákra, és akár az állásinterjúkra is.

A programozóvá válás hosszú és rögös út, amiben nem csak a gyerek, de a szülő is keményen részt kell, hogy vegyen. A gyerek kitartása hamar elillanhat, főleg ha nem tapasztal elég sikerélményt, de a szülőnek biztatnia kell, és mellette kell állnia. Sajnos ez nem minden esetben olcsó mulatság (főleg, ha magántanárra is szükség van), de ez egy olyan befektetés, amit a szülőnek kell finanszíroznia, és majd a gyerek profitál belőle.

Interjú Karsai Krisztával (egy modern szülővel)

Hogy ne csak az én személyes véleményem legyen a cikkben, megkérdeztem egy kedves ismerősömet, hogy mi a véleménye a programozás oktatásról, és ő hogyan segíti a gyerekeit ezen az hosszú úton.

Van gyereked? Ha igen, hány évesek?
Igen, egy 8 és egy 10 éves fiú.

Hogy látod a mai gyerekek jövőjét?
Egyre kevesebb lesz az emberek közötti személyes kapcsolat, felváltja ezeket a rengeteg okos-kütyü. Mire a gyerekeim felnőnek, sok munkát kiszorítanak a gépek, az automatizálás minden területen nagyobb szerepet fog kapni.

Szerinted milyen szakmáké a jövő?
Amihez kreativitás és gondolkodás kell, mert a gépek nem tudnak gondolkozni helyettünk.

Mi a véleményed a programozásról? Te tudsz programozni?
Programozóra mindig szükség lesz, ezért támogatom, ha a gyerekem ezen a területen szeretne elhelyezkedni, ehhez viszont tanulni kell. A munkámhoz kapcsolódóan autodidakta módon képeztem magamat, rendelkezem HTML és CSS ismeretekkel, de programozni nem tudok.

Tanulnak programozást a gyerekeid?
Igen, a nagyobb fiam tavaly elvégezte az 1. évet egy gyerekekkel foglalkozó programozó iskolában. A kisebbik idén kezdi, a nagyobb tovább folytatja. Az iskola egyedülálló oktatási programmal tanít, élményalapú programozásra épít. Megtanítják az alapokat, a logikus gondolkozást és azokat a kifejezéseket, amire minden programnyelv épül (ciklus, változók, stb.).

Hogyan vetted észre, hogy a gyereked érdeklődik a programozás iránt?
A számítógépes játékokból vettem észre, hogy érdeklődik a programozás iránt. Sokat játszik a Minecraft játékkal, és híres vloggerek videóit is megnézte, hogy ügyesebb legyen. Ott látta, hogy lehet parancsokat is beírni, amikkel aztán előnyökre tehet szert a játék során (pl.: ne essen az eső, ne legyen éjszaka, stb.). Autodidakta módon kezdte el tanulni és használni ezeket a parancsokat, és akkor döntöttem úgy, hogy jó lenne, ha jobban értené, mire is valók pontosan ezek az utasítások, és milyen további lehetőségek vannak még. Tehát beírattam egy Minecraft programozó tanfolyamra.

Ajánlanád másnak is a programozás tanulást?
Természetesen igen, ha a gyerek fogékony rá, akkor érdemes minél korábban elkezdeni.

Szerinted érdemes olyan nyelvet választani, ami a középiskolában és az egyetemen is hasznos lehet?
Nyilván előnyt jelent, de nem feltétlen. Találja meg azt, amiben neki a legkönnyebb programozni, ehhez viszont többet is ki kell próbálnia.

Mennyire tartod fontosnak a gyakorlatorientált oktatást?
Általában elméleti oktatás folyik az intézményekben, de nem mindenki tudja az elméletet átvinni a gyakorlatba, ezért nagyon fontos, hogy már a kezdetektől megtanulja alkalmazni azt, amit tanul.

Az egyéni vagy a csoportos oktatást részesíted előnyben?
A kis létszámú, de csoportos oktatást, mert minden élethelyzetben jó, ha tud csapatban dolgozni.

Mi a véleményed az online oktatásról?
Nekem még nagyon idegen és személytelen.

Szülőként mi a véleményed a c-programozas.hu weboldal szolgáltatásairól?
Az nagyon szimpatikus, hogy nemcsak komplex kurzusokat lehet venni, hanem akár 1 órát is. Ha valaki elakad, akkor egyénileg is orvosolható a problémás témakör.

Beíratnád a gyereked egy C programozás kurzusra?
Ez a kérdés még annyira nem érint, de ha befejezte a jelenlegi iskolát, és szeretne tovább tanulni, akkor természetesen igen.

A következő kérdéseket a 10 éves Bencének tettük fel:

Miért szeretsz programozó iskolában tanulni?
Mert minden óra végén elkészül valami játék, így sikerélménnyel megyek haza.

Mi a legérdekesebb benne?
Hogy mozgatni tudok mindent, és tudom, hogy azért mozog, mert én mozgatom.

Szeretnél megtanulni programozni úgy, mint a nagyok?
Igen.

Ezúton is köszönöm Krisztának és Bencének, hogy válaszoltak a kérdéseimre, és hogy elmondták véleményüket a programozással kapcsolatban.

Összefoglalás

Kriszta véleménye és hozzáállása jól tükrözi azt, hogy milyen úton kell elindítani a gyerekeket egy szülőnek. Mindent meg kell tenni azért, hogy megismerkedjenek ezzel a világgal, és ha nem tetszik nekik, akkor nem kell erőltetni, el lehet indulni másfelé. De amellett valóban nem lehet elmenni, hogy a jövőben egyre több olyan gép lesz, amit programozni kell, és ezért nagy szükség lesz a jó programozókra. Ezt már a jelen világban is érezni, hiszen hazánkban is ez az egyik legnagyobb hiányszakma. A programozás nem csak a fiúkhoz kapcsolható, a lányok is ugyanolyan jók lehetnek benne, ezért nekik is meg kell adni a lehetőséget, hiszen nagyon sok modern dolgot köszönhetünk nő programozóknak.

Félreértés ne essen, nem kell mindenkit programozónak nevelni, de elzárkózni sem szabad tőle. Természetesen döntse el maga a gyerek, hogy mit szeretne, de a szülő feladata, hogy kinyissa előtte az ajtót, és ha a gyerek belép rajta, akkor kísérje végig azon az úton.

Hajrá gyerekek! A jövő a Ti kezetekben van!