C programozás oktatás kezdőknek
Kérdésed van? +36 70 410 1763 info@c-programozas.hu
C++ programozás online

C++ programozás

Aki elvégezte a C programozás kurzust, annak ajánlatos egy lépcsőt feljebb lépnie, és betekintenie az objektum-orientált nyelvek világába. A C++ nyelv új kapukat nyit meg a programozók számára, hiszen segítségével könnyedén programozhatóak a gépek, weboldalak, de a modern számítógépes játékkészítés is elérhetővé válik.

Miről szól a C++ programozás tanfolyam?

A képzés előfeltétele a C programozási nyelv alapos ismerete, és a kurzus teljesítése. Ez azért fontos, mert a C nyelv elemei megtalálhatóak a C++ nyelvben, és ezen a képzésen már nem részletezzük azokat. A kurzus célja, hogy megismerkedj egy hatékony programfejlesztő nyelvvel és annak legfontosabb objektum-orientált eszközeivel.

1. Ismerkedés a C++ nyelvvel

Kicsit átismételjük a C programozás alapjait, és bemutatom a C++ újdonságait. Lesznek olyan elemek, amelyek megtalálhatóak a C nyelvben is, csak a funkciójuk változott, esetleg új szintaktikát kaptak.

Amiről szó lesz:

Ismerkedés a C++ nyelvvel

  • C++ programok szerkezete (#include direktíva, szimbolikus állandók, névterek)
  • Új típusok, konstansok (logikai típus, karakterláncok)
  • Deklarációk (nevek, hatókörök, kezdeti értékadás, typedef)
  • Felsoroló típusok
  • String típus bemutatása, karakterlánc-kezelő függvények használata
  • Alapvető I/O műveletek, inputellenőrzés
  • Több fájlból álló programok készítése

Cél: Egyszerűbb C++ programok készítése és a nyelv újdonságainak használata.

Elsajátítási idő: 4 x 45 perc

2. Mutatók, tömbök és struktúrák

A C++ nyelvben az alap típusok felhasználásával hozhatunk létre komplexebb statikus és dinamikus adatszerkezeteket. Jelentős újítás a nyelvben a referencia típus bevezetése, ami egy adott változóhoz egy újabb hivatkozás definiálását teszi lehetővé.

Amiről szó lesz:

Mutatók, tömbök és struktúrák

  • Egydimenziós és többdimenziós tömbök inicializálása, használata
  • A dinamikus memóriafoglalás új operátorai és hibakezelés
  • Dinamikus tömbök létrehozása, kezelése, felszabadítása
  • Tömbökre hivatkozó mutatók
  • Referencia
  • Struktúra változó, struktúra tömb használata

Cél: Az alapvető statikus és dinamikus adatstruktúrák megfelelő használata, valamint a változatos programozási stílus kialakítása.

Elsajátítási idő: 6 x 45 perc

3. Függvények

A nyelv központi elemei a függvények, hiszen minden feladatot velük végeztetünk el. A függvények mini programoknak is tekinthetőek, amelyek ha jól vannak megírva, hordozhatóvá válnak, és segítik a későbbi programozást.

Amiről szó lesz:

Függvények

  • Függvénydeklarációk, paraméterátadás, visszatérési érték
  • Túlterhelt függvénynevek
  • Alapértelmezett és nem meghatározott számú paraméterek
  • Rekurzív függvények
  • Függvényre hivatkozó mutatók
  • Parancssori paraméterek használata környezeti változókkal
  • Makrók

Cél: Komplexebb programozói gondolkodás kialakítása, valamint a hordozható és moduláris programozás alapjainak elsajátítása.

Elsajátítási idő: 6 x 45 perc

4. Tárolók

Hétköznapi példákon átnézzük a standard könyvtár legfontosabb tárolóit, és mindegyiknek bemutatom az erős és gyenge oldalait.

Amiről szó lesz:

Tárolók

  • Vektor (index alapú hozzáférés)
  • Lista (érték szerinti keresés)
  • Asszociatív tömb (értékpárok tárolására szolgáló map típus)
  • Bejárók használata
  • Szabványos tárolók használata

Cél: Egy adott feladathoz a legjobban illeszkedő tároló kiválasztása és a C++ eszközkészleteinek magasabb szintű használata.

Elsajátítási idő: 6 x 45 perc

5. Objektum-orientált alapismeretek

Ebben a részben azzal foglalkozunk, hogy milyen lehetőségeket nyújt a C++ nyelv az új típusok meghatározására és használatára, illetve bemutatom az objektum-orientált programozásnak nevezett gondolkozásmódot és a legfontosabb eljárásokat.

Amiről szó lesz:

Objektum-orientált alapismeretek

  • Ismerkedés az objektum-orientált alapelvekkel: egységbezárás
  • Osztályok, tulajdonságok és metódusok, láthatósági szabályok
  • Konstruktor és destruktor
  • Objektumok létrehozása, tulajdonságaik elérése, példányosítás
  • Interfészek használata
  • Generikus osztályok alkalmazása
  • Dinamikus és statikus objektum tömbök

Cél: Az objektum-orientált fogalmak megismerése, osztályok és objektumok magabiztos használata.

Elsajátítási idő: 4 x 45 perc

6. Öröklődés

Nagyobb programoknál gyakran előfordul, hogy a létrehozott osztályok között szoros kapcsolat van, és sok a közös tulajdonságuk. Ebben az esetben hasznos a származtatás, ami az objektum-orientált nyelvek egyik jellegzetes tulajdonsága.

Amiről szó lesz:

Öröklődés

  • Származtatott osztályok és alaposztályok
  • Konstruktorok hívási sorrendje
  • Felüldefiniálás, hozzáférések szabályozása
  • Absztrakt osztályok
  • Osztály hierarchiák, többszörös öröklődés

Cél: A nyelv adta öröklődési mechanizmus megismerése, és annak gyakorlati alkalmazása.

Elsajátítási idő: 4 x 45 perc

7. Kivételkezelés

Minden programban vannak váratlan hibák, amiket jelezni kell a felhasználók felé, és valahogy le kell kezelni őket. A C++ nyelvben ezekre külön fogalom létezik, a kivételkezelés.

Amiről szó lesz:

Kivételkezelés

  • A kivételek csoportosítása
  • A kivételek elkapása
  • Erőforrások kezelése
  • Kivételek, amelyek nem hibák
  • El nem kapott kivételek

Cél: A szabályos hibakezelés technikájának elsajátítása, ezzel növelve a felhasználói élményt és a program hatékonyságát.

Elsajátítási idő: 2 x 45 perc

8. Adatfolyamok

C++-ban lehetőségünk van be- és kimeneti fájlok kezelésére. Itt már valóban tényleges fájlokkal dolgozunk, nem pedig szimuláljuk azok működését.

Adatfolyamok

Amiről szó lesz:

  • Kimenet, bemenet
  • Fájl- és karakterlánc-folyamok
  • Ki- és bemeneti átmeneti tárak
  • C stílusú ki- és bemenet

Cél: A programok és fájlok összekapcsolása, azok tartalmának ellenőrzött beolvasása és visszaírása.

Elsajátítási idő: 2 x 45 perc

Aki a fentiektől eltérő témakörökkel is szeretne megismerkedni, az is keressen bátran, hiszen személyre szabott kurzusok elvégzésére is lehetőséget biztosítok.

A C++ programozás Tatabánya területén és online is igénybevehető.
A személyes és online C++ programozás oktatás ára: 10.000 Ft / 45 perc

Mire jó manapság a C++ programozás? Van jövője?

A C++ programozási nyelvet Bjarne Stroustrup fejlesztette ki a 80-as évek elején. A fő oka a C nyelv továbbfejlesztése volt, amelyet az alábbi lényeges dolgokkal egészített ki:

  • Támogatja az adatabsztrakciót.
  • Támogatja az objektum-orientált tervezést és programozást.
  • Különböző hasznos kiegészítéseket biztosít a C nyelvi eszközeihez.
  • Mindezek mellett megőrzi a C egyszerűségét és hatékonyságát.

A nyelv tervezésénél fontos szempont volt a C-vel való kompatibilitás. Ezt oly mértékben sikerült megvalósítani, hogy minden szintaktikailag helyes C program egyben egy szintaktikailag helyes C++ program is.

Sokak szerint még azért ilyen népszerű ez a nyelv a modern világban is, mert annak idején rengeteg kódot írtak vele, amik még mindig kifogástalanul működnek, és a cégek a mai napig nem tudtak, vagy nem is akartak megszabadulni tőlük. Az tény, hogy a 21. század elejére a C++ programozás jelentősen vesztett a népszerűségéből, sok programozó szívesebben használ Java vagy C# programnyelvet a hasonló feladatokra, mivel azok szintaktikája sokkal egyszerűbb és könnyebben használhatóak. De ez még nem elég indok arra, hogy a nyelv használata kimenjen a divatból, hiszen a felhasználási területe nagyon széles, és az általa elérhető gyorsaság rendkívül vonzó az iparban és olyan alkalmazásokon, ahol a sebesség kritikus tényező.

Néhány modern példa a C++ programozás alkalmazására:

  • Az okos háztartási gépek nagy részének beágyazott rendszerei mind-mind C++ alapon működnek (mosógépek, kávéfőző gépek), de az önvezető autók villámgyors képfeldolgozó rendszerei és navigációs programjai is használják. A C++ a neurális hálók és a mesterséges intelligencia közkedvelt nyelve is, hiszen ezek a technológiák rendkívül időigényesek és nagy mértékben használják a processzorokat, és itt olyan nyelvre van szükség, ami gyors és rövid reakcióidővel rendelkezik.
  • A Google, a YouTube, az Amazon, a Facebook és a Twitter is C++ nyelvet használ a weboldalának backend programozására. Hogy miért? Szintén a méret és a gyorsaság miatt. A C++ nyelven megírt kódok sokkal gyorsabban futnak, mint a hagyományos PHP kódok, amivel sokkal gyorsabb felhasználói kiszolgálást tesznek lehetővé.
  • Aki ismeri a számítógépes játékokat, az tudja, hogy az utóbbi időben rohamosan megugrott a játékok grafikája, ami szintén a C++ rovására írható. A legnépszerűbb konzolok (Xbox, PlaySatation) is C++ motorral dolgoznak, és a játékfejlesztő cégek körében is népszerű. Néhány ismerős játékcím, amely motorja szintén C++ alapokon nyugszik: Far Cry, Crysis, Doom, Wolfenstein, Quake.
  • A nyelv nem csak játékfejlesztésre alkalmas, hiszen a legfontosabb, széles körben elterjedt szoftvereket is C++ nyelven készítették el. Néhány példa: Windows, Linux, Mac OSX, Adobe Photoshop, MySQL.

Az sem utolsó szempont, hogy nagyon sok műszaki egyetemen kötelező tantárgyként oktatnak C++ programozási nyelvet, ráadásul az emelt szintű informatika érettségin is jó hasznát lehet venni a programozási feladat megoldásánál.

A C++ közel sem a legkönnyebben elsajátítható programozási nyelv, de ha a fentiek közül legalább egy is felkeltette az érdeklődésedet, akkor jobb, ha mihamarabb megbarátkozol vele.

Úgy érzed, belevágnál a C++ programozásba? Keress bizalommal!