C programozás oktatás kezdőknek
Kérdésed van? +36 70 410 1763 info@c-programozas.hu
Hogyan zajlott a 2020-as emelt szintű informatika érettségi?

Hogyan zajlott a 2020-as emelt szintű informatika érettségi?

A 2020-as év első fele elég nagy meglepetést tartogatott az emberek számára, hiszen mindenki megérezte, és a saját bőrén tapasztalta a koronavírus okozta új szokásokat, élethelyzeteket és a karantént. Szeretném megosztani másokkal is az ebben az időszakban szerzett oktatási tapasztalataimat és a diákjaim véleményét az újfajta felkészülésről és a 2020-as emelt szintű informatika érettségiről.

Személyes felkészülésből online oktatás [ESETTANULMÁNY]

Ebben a cikkben két középiskolás tanítványom történetét emelném ki. Szó lesz arról, hogyan indult az oktatás, miképp alakult át, milyen segítséget kaptak az iskolától, illetve milyen volt számukra az emelt szintű informatika érettségi.

Java programozás oktatás személyesen – Bence beszámolója alapján

A középiskola, ahova Bence járt, elég érdekesen oldotta meg az emelt szintű érettségire való felkészítést. A tanár kiadta az érettségi feladatokat a diákoknak, majd később a megoldásokat is, amiből le kellett ellenőrizniük a sajátjukat. Bence állítása szerint ez a módszer elég jól működött a Word, Excel és Access feladatok esetén, de a programozásnál nem sok hasznát vették. Így hát elkezdett magántanár után kutatni az interneten, és így talált meg engem.

A suliban Pascal nyelvet tanítottak nekik – vagy legalábbis próbáltak –, amihez nem sok jó élménye fűződött, így világos volt, hogy nem is erőltetjük tovább, hanem olyan nyelvet választunk, amit később még hasznára tud fordítani. Teljesen az alapoktól kezdtük a felkészítést, hétről hétre szorgalmasan járt az órákra, és valamilyen módon mindig megoldotta a házi feladatokat. Bence szerette a személyes alkalmakat, könnyedén fel tudta venni a fonalat, ráadásul elég jól megtanulta az objektumorientált alapokat, és mivel rendszeresen sikerélményben volt része, a programozást is megszerette. Ezzel szemben a középiskolában a tanár sajnos nem tudott programozni, sőt még az Office kezelését is csak pár éve sajátította el. A felkészülést időben megkezdtük, több mint fél év állt rendelkezésünkre.

Márciusban a karantén miatt át kellett állnunk az online oktatásra. Bence szerint jó volt, megfelelt az elvárásainak, sőt az iskolai online megoldásoknál sokkal jobbnak tartotta, de a személyes oktatás mégis jobban tetszett neki. „Emberibb volt.”

Hogyan zajlik nálam az online oktatás?

Egyszerűen. Nem kell más hozzá, csak egy Skype és egy stabil internetkapcsolat. Amikor új anyagot veszünk, akkor megosztom a képernyőmet, a diáknak pedig figyelnie és jegyzetelnie kell az elhangzottakat. Óra végén átküldöm a forrásfájlokat, és házi feladatokat adok a következő alkalomra. A feladatok ellenőrzésekor fordul a felállás. A diák osztja meg a képernyőjét, és úgy mutatja be nekem az elkészített feladatokat. Ha szükséges, akkor együtt javítjuk őket, és csak ezt követően haladunk tovább a következő anyagrészre. Interaktív és feladatközpontú oktatás, ami nem unalmas, és majdnem olyan, mintha a diák egy személyes oktatáson venne részt.

Az emelt szintű érettségi a középiskolában volt megtartva, egy nagyobb teremben. A légkör nyugis volt, minden rendben zajlott. A teremben levehették a maszkjukat, a vizsga alatt folyamatosan szellőztettek. A távolság tartva volt, mindenki fegyelmezetten viselkedett. A teremben elhelyezett számítógépek nem voltak a legkorszerűbbek, folyton lefagytak, de ezt már az évközi munka során megszokták. Szerinte az Access és az Excel feladat nehezebb volt az előző évekhez képest, de a programozás nem igazán fogott ki rajta.

Bence azt mondta nekem, hogy nálam nem csak a törzsanyagot tanulta meg, hanem olyan többlet tudást is kapott, amit még más területeken is kamatoztathat.

C programozás oktatás személyesen – Gábor beszámolója alapján

Gábor azért választotta az emelt szintű informatika érettségit, mert azt hitte, hogy könnyebb, mint más tárgyakból (a szóbeli vizsga miatt is). Sajnos szomorúan tapasztalta a középiskolában, hogy nem tudják vállalni az emelt informatika érettségire való felkészítését. A Word, Excel és Access oktatását középszinten vállalták, amihez még hozzá kellett készülnie, de a programozást nem tudta egyedül megoldani. Elsőként az osztálytársai között kérdezősködött, és az egyikük pont hozzám járt már egy ideje, ő ajánlott be engem.

Gábor műszaki egyetemre jelentkezett, ezért a C nyelvet javasoltam neki a középiskolában oktatott Pascal helyett (sajnos nagyon sok informatika tanárnál ez a sláger). Gábornak tetszettek a programozás órák, teljesen meg volt elégedve az óra stílusával és a kapott felszereléssel is. Az alapoktól kezdtük, kicsit döcögősen indultak be a dolgok. A házi feladatokat nem sikerült elkészíteni, így az órák nagy részén azokat kellett ismét átvenni, nehézkesebb volt a haladás. A programozói gondolkodás elsajátítása nem olyan egyszerű, mint sokan gondolják, hiszen teljesen más megközelítést követel. Vannak olyan diákok, akik hamar ráéreznek, de akadnak olyanok is, akiknek sokkal több időre van szükségük.

Hogyan zajlik nálam a személyes oktatás?

Tatabányai oktatótermemben egyszerre 8 fő tud tanulni, de a legtöbbször csak egy emberrel foglalkozom, nem vegyítem a diákjaimat. Aki igényli, annak laptopot és egeret biztosítok, amire előre fel vannak telepítve a szükséges programok és internet hozzáféréssel is rendelkeznek. Gyorsak, gond nélkül futnak rajtuk az alkalmazások. Az oktatás projektorral és mágnestáblával zajlik. Óra végén pendrive-on el lehet vinni a feladatokat, illetve minden óra elején be kell mutatni a megoldott házikat. Interaktív és feladatközpontú az oktatás, ami egy percig sem unalmas.

Márciusban Gáborral is online oktatásra váltottunk, ami nagyon tetszett neki. Főképp az, hogy nem kellett utazással töltenie az idejét, és az oktatás minőségében sem érzett különbséget. A kezdeti nehézségek után egyre több elfogadható házi feladatot adott le, aminek mindketten örültünk. Sajnos későn keresett meg engem, februárban álltunk neki a felkészülésnek, ami azért nem volt szerencsés, mert csak akkor kezdett el ismerkedni a programozás világával. Természetesen maximális odafigyeléssel és teljes vállszélességgel álltam mellé. Eltértem az általam felállított oktatási tematikától, és az utolsó hetekben minden nap foglalkoztam vele a siker érdekében. Tudtam, hogy több van benne, mint amennyit mutat, ezért nem hagytam annyiban. Három hónap alatt eljutottunk olyan szintre, hogy neki tudott látni az emelt szintű érettségi programozás feladatának, és legalább a felét magabiztosan meg tudta oldani.

A karantén miatt sokkal nehezebb volt felkészülnie a többi érettségi tárgyra is, mivel a személyes oktatás megszűnt, az iskolai online oktatás pedig nem volt hatékony. Előnyei is voltak, hogy nem kellett a töltelék tárgyakon részt vennie (osztályfőnöki óra, művészi órák, stb.), hiszen addig is a saját időbeosztása szerint készülhetett az érettségire.

Az emelt szintű érettségit a középiskolában írták, ahol jól elkülönítették a közép és emelt szintű értettségin résztvevő diákokat. Az iskolának mindkét bejáratát használniuk kellett, kinek a fő-, kinek a hátsó bejáratot. A vizsga előtt kaptak kézfertőtlenítőt és maszkot is. A vizsgák időben kezdődtek, nem volt semmi fennakadás. A vizsga alatt a maszkot levehették, de ha elhagyták a termet, ismét fel kellett venniük. Az emelt szintű informatika érettségin ugyanazokkal az elavult számítógépekkel kellett dolgozniuk, mint év közben, de az időkeret miatt valahogy sokkal jobban érezték a hibáikat. Egy program elindulása minimum 20 másodpercbe telt, és pár kattintás után gyakran lefagytak. Gábornak pont balszerencséje volt (csak neki a csoportban), mert nem mentette el a munkáját és így odaveszett neki az egész egy szoftveres hiba miatt. Kapott tanári segítséget, de nem tudták megoldani a felmerült problémát, ezért jegyzőkönyvet vettek fel és átültették egy másik géphez. Ebből adódóan további 15 percet kapott a vizsgán, és bár az új gép sem volt sokkal jobb, de legalább nem ismétlődött meg a kellemetlen incidens. Szerinte nehezek és szokatlanok voltak az érettségi feladatok, a kialakult helyzet miatt könnyebbre számított.

Gábor azt mondta, hogy C programozásra való felkészülés nagyon pozitív volt számára, és a későbbiekben is igényt tart majd a segítségemre, főleg az egyetemi vizsgafelkészülések során. Főképp az tetszett neki, hogy minden feltett kérdésére kielégítő választ kapott, ezzel szemben az iskolában sokszor előfordult, hogy a tanárok nem tudták a kérdései(k)re a válasz(ok)t.

Mennyire volt nehéz az érettségi?

A feladatok többsége átlagos volt, hozták az eddigi években megszokott szintet, de az Exceles sejtautomata feladat valóban kicsit szokatlan volt. A meteorológiai jelentés programozás feladat nem igazán volt nehéz, a szokásos fájlbeolvasás, minimum- és maximumkeresés, középhőmérséklet számítás, bemenetről történő beolvasás, adatsorok közötti keresés és fájlba írás volt számonkérve. Aki átnézte az elmúlt évek feladatait, és alaposan felkészült, annak nem okozhatott különösebb meglepetést.

Milyen következtetéseket lehet levonni?

Sajnos nem túl sok jót. Én azt látom, hogy nem a vírus volt a legnagyobb probléma a 2020-as emelt szintű informatika érettségire való felkészülés és vizsgázás során, hanem a középiskolák felkészültsége, a képzetlen tanárok és az elavult gépparkok. Egyik diákom sem tartotta kellemetlennek a vírus miatti intézkedéseket, sőt nem érezték semmiféle hátrányát a vizsgákon sem.

Én sem éreztem semmiféle kellemetlenséget az oktatás során, hiszen nálam már évek óta hatékonyan működik az online oktatás, és a diákjaim többsége már a vírus előtt is online tanult. Remélem, hogy akik eddig tartózkodtak az online oktatástól, egy kicsit jobban megbarátkoztak vele, hiszen az iskolákban kénytelenek voltak így tanulni.

Az ilyen visszajelzések megerősítenek abban, hogy nagy szükség van a munkámra. Továbbra is számíthatnak rám, akik emelt szintű informatika érettségit szeretnének tenni. A programozás feladat megoldására sikeresen fel tudok készíteni mindenkit, csak arra figyeljenek a jelentkezők, hogy időben kezdjék el a programozás tanulást, hiszen az érettségi összpontszámának 45 százalékát teszi ki ez az egy feladat. Nem könnyű, és nem rendelkezik mindenki egyforma képességekkel. Valakinek több, valakinek pedig kevesebb időre van szüksége az emelt szintű tananyag elsajátításához.

Kellemes nyári szünetet mindenkinek!