C programozási nyelv, C programozás oktatás kezdőknek
Kérdésed van? +36 70 410 1763 info@c-programozas.hu
C programozás online

C programozás

A C programozási nyelv, amely kevés utasításkészlettel rendelkezik, és könnyű elsajátítani akár kezdő programozók számára is. Eredetileg operációs rendszerekhez találták ki ezt a strukturált nyelvet, de a hatékonysága és egyszerűsége miatt nagyon sok mindenre alkalmazható. Éppen ezért az egyik legnépszerűbb programozási nyelv, és nagyon sok más nyelv alapja.

Miről szól a C programozás oktatás?

Ha mélyebben érdekel, miről is lesz szó a programozás tanfolyamon, akkor válassz a lenti témakörök közül, és olvasd el, mit fogok pontosan tanítani neked.

1. Elemi feladatok

Az elemi feladatok témakörben a C nyelv alapvető típusaival, utasításaival ismerkedünk meg, amelyek elengedhetetlenül fontosak ahhoz, hogy komolyabb alkalmazásokat tudjunk készíteni.

Amiről szó lesz:

Elemi feladatok

  • Algoritmusok tervezése, folyamatábrák
  • Típusok, változók, konstansok (int, float, double, char)
  • Elágazások (if, if-else, else-if, switch-case)
  • Ciklusok (for, while, do-while)
  • Beágyazott ciklusok
  • Formázott kimenet

Cél:

Ez a fejezet az első lépcső a C programozás tanulás során. Meg fogjuk ismerni, hogyan kell nekikezdeni egy program megtervezésének, majd a tervekből hogyan készül el maga a program.

Elsajátítási idő: 4 x 45 perc

2. Egydimenziós tömbök

Az egydimenziós tömbök a leggyakrabban használt adatszerkezetek a nyelvben. Segítségükkel azonos típusú elemeket tárolhatunk egy összefüggő memóriaterületen, amelyekkel különféle műveletet végezhetünk.

Amiről szó lesz:

Egydimenziós tömbök

  • Egydimenziós egész és valós tömbök feltöltése, bejárása
  • Tömb elemeinek törlése
  • Rendezés
  • Karaktertömbök kezelése
  • Karakterlánc műveletek (darabolás, összefésülés)
  • Minimum- és maximumkeresés

Cél:

A tömbök alapos ismeretének elsajátítása, hiszen ezek nélkül nem sokra megyünk a programozás során. Megtanítom neked a legfontosabb programozási fogásokat és a tömbökhöz kapcsolódó algoritmusokat.

Elsajátítási idő: 4 x 45 perc

3. Függvények

Függvények alkalmazásával egyszerűbb a programozás, a kód átláthatóbbá és karbantarthatóbbá válik. Megismerkedünk a legfontosabb könyvtári függvényekkel, és készítünk saját eljárásokat, függvényeket is.

Amiről szó lesz:

Függvények

  • Saját függvények, eljárások készítése
  • Adatok beolvasása a szabvány bemenetről
  • Ellenőrzött bemenet megvalósítása (input ellenőrzés)
  • Függvényszerű makrók készítése
  • Rekurzív függvények készítése
  • Visszalépéses (backtrack) algoritmusok megvalósítása

Cél:

A programozási gondolkozás magasabb szintre emelése. Megtanítom, hogyan válj jobb programozóvá függvények alkalmazásával. Egy jól elkészített függvény hordozható és univerzális, segít a későbbi munkád során.

Elsajátítási idő: 6 x 45 perc

4. Mutatók

Ez a fejezet a kiemelten fontos témakör a nyelv megértéséhez és profi alkalmazásáshoz. Az ezt követő témakörök mindegyike használ mutatókat, tehát elengedhetetlen a témakör mélyreható ismerete.

Amiről szó lesz:

Mutatók

  • Mutatók és karaktermutatók alkalmazása
  • Mutatótömbök, parancssori paraméterek
  • Érték és cím szerinti paraméterátadás
  • Dinamikus memóriafoglalás, dinamikus tömbök
  • Függvénymutatók, kódmutatók
  • Környezeti változók alkalmazása

Cél:

A mutatók a nyelv legfontosabb alkotóelemei. Megtanítom neked a dinamikus memóriakezelést, és együtt kilépünk a korlátokból. Használjuk az operációs rendszer és a számítógép hardvere által nyújtott lehetőségeket.

Elsajátítási idő: 8 x 45 perc

5. Kétdimenziós tömbök

A kétdimenziós tömbök újabb lehetőséget nyitnak a nyelv izgalmas felhasználásához. Belekóstolhatunk számtáblázatokkal kapcsolatos műveletekbe és az egyszerűbb játékok készítésébe.

Amiről szó lesz:

Kétdimenziós tömbök

  • Kétdimenziós tömbök feltöltése, bejárása
  • Dinamikus tömbkezelés, háromdimenziós tömbök
  • Minimum- és maximumhely-keresés
  • Kétdimenziós tömbök átadása függvényparaméterként
  • Véletlenszám-generátor
  • Egyszerűbb játékok készítése

Cél:

A kétdimenziós tömbök célja, hogy megtanulj szabályos rendszerben gondolkodni. Megtanítom neked, hogyan kell használnod ezeket az adatszerkezeteket a legkülönfélébb programozási feladatok megoldásaihoz.

Elsajátítási idő: 2 x 45 perc

6. Struktúra tömbök

Különböző típusú adatok egy adatszerkezetben? Igen, a struktúra lehetőséget ad nekünk erre, ezáltal adatbázishoz hasonló módon tárolhatjuk és kezelhetjük az adatokat.

Amiről szó lesz:

Struktúra tömbök

  • Struktúra változók használata, feltöltése, bejárása
  • Struktúra tömbök rendezése, indextáblás rendezés, qsort
  • Dinamikus struktúrák kezelése
  • Felhasználói típus definiálása
  • Időstruktúra, időkezelés
  • Struktúra tömbök átadása függvényeknek

Cél:

Megtanítom neked, hogyan kezeld egyszerű rendszerben a különböző típusú adatokat. Megmutatom azokat a trükköket, amelyekkel hatékonyan kezelheted a struktúra változókat és tömböket a programokban.

Elsajátítási idő: 2 x 45 perc

7. Fájlkezelés

A komolyabb programok nagyobb mennyiségű adatokat tárolnak fájlokban vagy adatbázisokban, amikkel a felhasználók különböző műveleteket végezhetnek el. A fejezetben szöveges és bináris fájlokkal fogunk megismerkedni.

Amiről szó lesz:

Fájlkezelés

  • Szöveges fájlok olvasása
  • Szöveges fájlok írása, hozzáfűzése
  • Bináris fájlok olvasása
  • Bináris fájlok írása, hozzáfűzése
  • Fájlok ellenőrzött feldolgozása, adatszerkezetekbe való betöltése
  • Fájlpozicionálás

Cél:

Adatok tárolása és beolvasása programokba, majd azok hibamentes feldolgozása. Képes leszel két programindítás közötti adatokat eltárolni, és visszatölteni azokat. Megtapasztalod, milyen egy alkalmazás fejlesztése.

Elsajátítási idő: 6 x 45 perc

8. Láncolt listák

A láncolt listák nagyon hasznos dinamikus adatszerkezetek, amelyek jól használhatóak előre nem ismert, nagy mennyiségű adatok tárolásáshoz. Használatuk mutatókon és önhivatkozó struktúrákon alapszik.

Amiről szó lesz:

Láncolt listák

  • Egyirányú láncolt lista építése
  • Keresés, törlés egyirányú láncolt listából
  • Kétirányú láncolt lista építése
  • Keresés, törlés kétirányú láncolt listából
  • Körkörös láncolt lista
  • Összetett láncolt lista (listában lévő lista)

Cél:

A fejezet kulcsfontosságú a programozási tematikámban, használatuk nagy gyakorlatot követel. A láncolt listák használatával nagy mértékben fejlődik a programozási készséged.

Elsajátítási idő: 6 x 45 perc

9. Bináris fák

Bináris fáknak hívjuk azokat a fákat, ahol mindegyik csomópontnak legfeljebb két leszármazottja van. A bináris fák erőssége a keresési hatékonyságukban rejlik. Nagyon jól használhatóak keresési és rendezési feladatok megoldásához.

Amiről szó lesz:

Bináris fák

  • Bináris keresőfák építése
  • Bináris fák szélességi bejárása (inorder, postorder, preorder)
  • Keresés bináris fában
  • Törlés bináris keresőfából
  • Kupacrendezés, kupacolás
  • Rekurzív függvényírás, visszalépéses (backtrack) algoritmusok

Cél:

Rekurzív függvényekkel magabiztosan tudjad kezelni ezeket a dinamikus adatszerkezeteket. Alkalmazásukkal belekóstolunk a gráfok érdekes és színes világába.

Elsajátítási idő: 4 x 45 perc

C programozás feladatok 

Készítettem egy saját feladatgyűjteményt, amely nagyon jó kiegészítő a legtöbb programozás könyv mellé, hiszen számtalan feladat segíti a C programozás alapjainak elsajátítását. A Programozz Te is mesterfokon! Munkafüzet I. kötetéről elmondható, hogy nyelvfüggetlen, azaz minden strukturált programozási nyelv mellé kitűnően alkalmazható, hiszen olyan témaköröket tartalmaz, amelyek megtalálhatóak a programnyelvek többségében, és 225 feladatával kellő alapot nyújt a problémamegoldó képesség javításához.

Továbbfejlődési lehetőség

Amennyiben a C programozás kurzust sikeresen teljesíted, lehetőséged van egy magasabb szintre lépni, ahol megismerkedhetsz a C++ programozás rejtelmeivel. A C programozási nyelv után úgy fogod érezni, hogy egy teljesen új világba kerültél, mivel a struktúrált programozási nyelvek nagyon eltérnek az objektum-orientált nyelvektől. De ez ne tartson vissza, hiszen megnyílik előtted az az ajtó, amin ha belépsz, valódi programozóvá válhatsz. A C++ olyan eszköztárat ad a kezedbe, amivel irodai alkalmazásokat, operációs rendszereket, sőt, számítógépes játékokat is programozhatsz.

Küldetésem

Egyetemista korom óta tanítok olyan diákokat, akiknek egyedül nem megy a programozás, vagy a sok kudarc miatt már teljesen feladták. Minden nap tanítok, és addig nem hagyom abba, amíg szükség van rám. Ennyi idő alatt kitapasztaltam és kifejlesztettem egy saját oktatási technikát, amivel sok diákot segítettem hozzá a sikeres vizsgához és a munkahelyi feladatok hatékony megoldásához. Az oktatási tematikámat úgy építettem fel, hogy a témakörök szorosan épülnek egymásra. Ha egy témakör már teljesen világos, akkor lépünk egy következőre. Ezen témakörök alapos ismerete átsegít az emelt szintű informatika érettségin, az egyetemi C programozáson és biztos alapod lesz más programnyelvek elsajátításához.

Hol tudod használni a C programozási nyelvet?

Első körben nagyon jó arra, hogy megtanuld az alapokat, és elsajátíts egy magas szintű programnyelvet. Véleményem szerint nem érdemes holt programnyelvekkel kezdeni, hiszen azoknak nem sok hasznát veszed az életben.

Ha már a középiskolában nekiállsz a C programozásnak, akkor kellően fel tudsz készülni az emelt szintű informatika érettségire, valamint a műszaki tanulmányaidban is hasznát tudod venni. Magyarországon a legtöbb színvonalas egyetemen oktatnak C programozást, és mivel a diákok úgy kerülnek be oda, hogy nem tudnak programozni, elég nagy a bukási arány. Szóval nem csak a középiskolai tanulmányokat zárhatod sikeresen, de az egyetemre is egy jó belépő lehet.

Ha már nem vagy középiskolás és egyetemista, de szeretnél megismerkedni a programozással, majd programozóként szeretnél dolgozni, akkor is jó választás lehet a C programozás tanulás. Milyen területeken tudsz majd elhelyezkedni vele?

Íme néhány fontosabb alkalmazása a C nyelvnek:

  • Operációs rendszerek, fordítóprogramok fejlesztése
  • Adatbázis-kezelő rendszerek fejlesztése
  • Hálózati programozás
  • Vírusirtó programok fejlesztése
  • Robotkarok mozgatása, robotprogramozás
  • Mikrokontrollerek és mikroprocesszorok programozása
  • Digitális képfeldolgozás